Omvårdnad vid psykisk ohälsa, kommunikation, ledarskap och vetenskaplig metodik
26,5 hp
Kurskod: 1SK404
Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för hälsovetenskap 2025-05-22. Giltig från och med 2025-08-25.
Nivå: Grundnivå
Ämne/områdeskod: Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap (OMA)
Utbildningsområden: Medicinska området 25%, Vårdområdet 75%
Huvudområde: Omvårdnad
VFU-andel: 7,5 hp
Engelsk titel: Mental health nursing, communication, leadership and scientific methodology
Diarienummer: U2025-242-1086
Allmänna uppgifter
Kursen ingår i Sjuksköterskeprogrammet, år 2. Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) ingår med 7,5 hp, därutöver ingår klinisk utbildning med 7 hp. Förkunskapskravet ska vara uppfyllt senast fyra veckor innan aktuell kursstart. Moment på engelska kan förekomma. Studieform: Campusförlagd.
Fördjupningsnivå
G2F Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Förkunskaps- och behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt godkänd i kurserna Omvårdnad och medicin som integrerad helhet 28,5 hp, Omvårdnad vid människans olika livsfaser ur ett samhälls- och folkhälsoperspektiv 28,5 hp, Handledning, etik, ledarskap och profession I (HELP) 3 hp samt delprov 1 (VFU på sjukhus med fokus på personcentrerad omvårdnad, 10,5 hp) i kursen Omvårdnad vid vanligt förekommande sjukdomstillstånd 28,5 hp, eller motsvarande. Vidare krävs godkänd hälsodeklaration enligt riktlinjer från Socialstyrelsen och Region Skåne/ Smittskydd.
Syfte
Kursen syftar till att studenten med utgångspunkt från personcentrerad omvårdnad och ett biopsykosocialt synsätt ska utveckla grundläggande kunskaper och färdigheter i psykiatrisk omvårdnad. Studenten ska dessutom utveckla kunskap och färdigheter i kommunikation och ledarskap samt i vetenskaplig metodik inom ämnet omvårdnad.
Innehåll
Kursen behandlar:
- Omvårdnad vid psykisk ohälsa utifrån ett biopsykosocialt, personcentrerat och intersektionellt synsätt
- Psykisk ohälsa och normbrytande funktionalitet som begrepp, uttryckssätt och deras konsekvenser
- Evidensbaserade stöd-, vård-, återhämtnings- och behandlingsinsatser vid psykisk ohälsa samt lagar, författningar och styrdokument som organiserar och reglerar dessa insatser
- Farmakologi vid psykisk ohälsa
- E-hälsa, omvårdnadsdokumentation och riskbedömningar inom hälso- och sjukvård och specifikt inom psykiatrisk kontext
- Styrning och organisering av psykiatrisk hälso- och sjukvård samt omsorg
- Miljöns betydelse i vårdandets sammanhang
- Grupprocesser, teamarbete, ledarskap, maktrelationer och samverkan
- Sjuksköterskans professionella och etiska förhållningssätt utifrån personcentrerad omvårdnad jämlikhet och hållbar utveckling
- Kommunikationsmodeller och samtalsmetoder med särskilt fokus på motiverande samtal och stödsamtal
- Innovation och förbättringskunskap
- Centrala begrepp och etik inom omvårdnadsforskning
- Vetenskapsteori samt kvantitativ och kvalitativ metodik
- Systematisk informationssökning och granskning av vetenskaplig litteratur
- Utformning av utkast till projektplan för en litteraturstudie.
VFU genomförs inom psykiatrisk vård.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna beskriva psykisk ohälsa utifrån ett biopsykosocialt synsätt (1)
- kunna redogöra för och diskutera omvårdnadsprocessen vid psykisk ohälsa samt evidensbaserad omvårdnad utifrån ett personcentrerat förhållningssätt och intersektionellt perspektiv (2)
- kunna redogöra för verknings- och biverkningsmekanismer av psykofarmaka samt utifrån säkerhetsaspekter kunna redogöra för handhavandet av sådana läkemedel (3)
- kunna redogöra för de lagar, författningar och styrdokument som organiserar och reglerar den psykiatriska hälso- och sjukvården (4)
- kunna redogöra för adekvata samverkansaktörer för psykiatrisk hälso- och sjukvård (5)
- kunna redogöra för interpersonellt våld mot personer i särskild utsatthet utifrån en ekologisk förklaringsmodell (6)
- kunna redogöra för och diskutera olika sätt att kommunicera (7)
- kunna redogöra för sjuksköterskans teamledarskap (8)
- kunna förstå processen vid innovationer och förbättringsarbete (9)
- kunna redogöra för centrala vetenskapsteoretiska begrepp samt begrepp inom kvantitativ och kvalitativ metodik (10).
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna identifiera tecken på psykisk ohälsa samt kunna tillämpa omvårdnadsprocessen utifrån ett personcentrerat och intersektionellt perspektiv (11)
- kunna leda, anpassa, samordna och prioritera arbetsuppgifter i olika omvårdnadssituationer på ett säkert och strukturerat sätt (12)
- kunna observera och reflektera över den fysiska, symboliska och psykosociala vårdmiljön och dess inverkan på personcentrerad omvårdnad (13)
- kunna kommunicera och tillämpa samtalsmodeller som är anpassade till patienters, närståendes och medarbetares individuella situation, förutsättningar och behov utifrån etiska principer, maktförhållanden och hållbarhetsaspekter (14)
- utifrån personens behov kunna föreslå alternativa kommunikationssätt kopplat till e-hälsa (15)
- kunna reflektera över ett stödsamtal utifrån ett personcentrerat förhållningssätt (16)
- kunna föreslå förbättringsarbete kopplat till hälso- och sjukvården (17)
- kunna använda relevanta begrepp inom vetenskapsteori och forskningsmetodik samt tillämpa de kvantitativa och kvalitativa kvalitetsbegreppen (18)
- Kunna identifiera, bemöta och agera i möten med personer som är våldsutsatta med utgångspunkt i relevant kunskap, etiska principer och professionellt förhållningssätt (19).
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten
- utifrån ett intersektionellt perspektiv kunna reflektera över livssituationen för personer med psykisk ohälsa (20)
- i relation till sjuksköterskans etiska kod, professionella roll och de föreskrifter som reglerar yrkesområdet kunna uppvisa noggrannhet, pålitlighet, omdöme, självkännedom och kommunikationsförmåga (21)
- kunna kritiskt granska ledarskap i samband med olika omvårdnadssituationer (22)
- kunna kritiskt granska och värdera information relevant för omvårdnadsämnet (23)
- kunna förhålla sig kritiskt och konstruktivt till egna och andras texter och sökprocesser (24).
Genomförande
Undervisningen sker i form av campusförlagda och webbaserade föreläsningar, seminarier, övningar, arbete i par och grupp samt individuella studier. I kursen ingår VFU motsvarande 7,5 hp. Kursen förutsätter tillgång till dator med internetuppkoppling, webbkamera och headset.
Examination – prov och former
På kursen som helhet används betygsgraderna Underkänd (U) och Godkänd (G). Dispens från tregradig betygsskala har medgetts i beslut av fakultetsnämnden för hälsovetenskap 2024-06-13 samt förnyad dispens 2025-05-20.
Delprov 1 (4,5 hp) Omvårdnad och behandling vid psykisk ohälsa.
Delprovet är en förberedelse inför VFU med fokus på klinisk bedömning och relaterade omvårdnadsåtgärder. Skriftlig individuell inlämningsuppgift och aktivt deltagande vid seminarier och metodrum. Skriftlig ersättningsuppgift kan undantagsvis, efter prövning av kursens examinator, förekomma vid omtentamen av seminarium. Lärandemål 1–5 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 2 (1 hp) Förbättringsarbete – Innovation.
Deltagande i seminarier med fokus på innovation och förbättringsarbete baserat på en vårdsituation. Aktivt deltagande under två sammanhängande dagar. Lärandemål 9 och 17 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 3 (7,5 hp) VFU inom psykiatrisk vård med fokus på personcentrerad omvårdnad.
Individuell demonstration av kunskap, färdigheter och förhållningssätt samt fullgjord närvaro under VFU. Lärandemål 2-5, 7, 11, 12, 14, 20, 21 och 22 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 4 (0,5 hp) Samtalsträning på personcentrerad grund
Genomförande eller observation av ett stödsamtal under VFU, samt en efterföljande skriftlig individuell inlämningsuppgift. Lärandemål 16 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 5 (2 hp) Individuell vårdplan (IVP) med fokus på omvårdnad vid psykisk ohälsa.
Aktivt deltagande vid en workshop inför VFU, en skriftlig individuell inlämningsuppgift baserad på en intervju som genomförts under VFU, aktivt deltagande i ett efterföljande seminarium samt muntlig presentation på VFU-enheten. Lärandemål 2, 11, 17 och 23 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 6 (1,5 hp) Interpersonellt våld och särskild utsatthet.
Aktivt deltagande i två seminarier, en skriftlig reflektion och en simulering. Lärandemål 6, 7, 14, 19 och 20 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 7 (3 hp) Kommunikation i relation till sjuksköterskans profession.
Förberedande uppgift samt aktivt deltagande i seminarier utifrån vårdsituationer. Lärandemål 7, 14, 15, 17 och 21 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 8 (1,5 hp) Sjuksköterskans teamledarskap i relation till omvårdnad/profession.
Skriftlig individuell inlämningsuppgift baserad på en intervju samt aktivt deltagande i seminarier.
Lärandemål 8 och 22 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 9 (1 hp) Centrala forskningsbegrepp.
Förberedande dugga med vetenskapliga begrepp samt aktivt deltagande vid efterföljande begreppsseminarium. Lärandemål 10 och 18 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 10 (2 hp) Vetenskaplig kvantitativ och kvalitativ metodik.
Skriftlig inlämningsuppgift i par samt aktivt deltagande i seminarium. Lärandemål 18 och 23 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 11 (1 hp) Utkast till projektplan för en litteraturstudie.
Aktivt deltagande vid två grupphandledningstillfällen. Lärandemål 24 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 12 (1 hp) Observation av vårdmiljö.
Observation av vårdmiljö samt muntlig presentation och aktivt deltagande vid ett seminarium. Lärandemål 13. Betygsgraderna U och G tillämpas.
För betyget Godkänd på hela kursen krävs betyget Godkänd på samtliga delprov.
För delprov 3 äger studenten rätt till 2 examinationstillfällen. Begränsningen införs på grund av att momentet kräver betydande extra resurser för att kunna genomföras. Student som Underkänts i VFU har rätt att genomgå denna ytterligare en gång när VFU-plats kan ställas till förfogande, dock tidigast nästkommande termin.
Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student
Om studenten har en rekommendation från HKR om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinator, eller den examinator utser, rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
I förtid avbruten verksamhetsförlagd utbildning (VFU) (dnr 2018-114-449)
Dekan kan, efter föredragning av programområdesansvarig, avbryta en students VFU med omedelbar verkan om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att säkerheten för personer som studenten möter på sin VFU, eller dessa personers förtroende för högskolans eller VFU-platsens verksamhet uppenbart riskeras. När en VFU avbryts med stöd av denna föreskrift underkänns studenten på aktuellt delprov/kurs och ett verksamhetsförlagt utbildningstillfälle är därmed förbrukat. Om det maximala antalet examinationstillfällen ännu inte uppnåtts ska vid avbrytande en individuell plan upprättas gemensamt av programområdesansvarig och examinator i samråd med studenten och en av studentkåren utsedd representant. Planen beslutas av programområdesansvarig. I planen ska de brister avseende kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten uppvisar anges, vilket stöd studenten kan få från högskolan för att avhjälpa dessa brister samt hur och när kontrollen av att studenten uppnått erforderliga kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska ske.
Beslut om studentens fortsatta deltagande i VFU inom ramen för utbildningen, efter uppvisande av nödvändiga kunskaper, färdigheter och förhållningssätt, fattas av dekan efter föredragning av programområdesansvarig. En student äger rätt till en kunskapskontroll. Efter genomförd och ej godkänd kontroll har studenten ej rätt till fortsatt deltagande i VFU inom ramen för utbildningen.
Om en student avbryter sin VFU på eget initiativ, och detta skett av annan orsak än laga förfall (t.ex. egen sjukdom, vård av barn eller anhörigs bortgång, i samtliga fall med uppvisande av läkarintyg), leder avbrottet till att studenten underkänns på delprovet/kursen. Studenten erbjuds i sådant fall en ny VFU period såvida inte det maximala antalet examinationstillfällen redan uppnåtts.
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.
Beslut
Fastställd av Fakultetsnämnden för hälsovetenskap 2025-05-22. Giltig från och med 2025-08-25.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan, inom ytterligare två år och efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med kursplan som innehållsligt kan bedömas som näraliggande och där examination kan genomföras utan att det innebär mer än marginell ökning av de resurser som förbrukas. Efter dessa ytterligare två år kan studenten endast erhålla intyg på avklarade delprov.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Björk, Jonas (2020), Praktisk statistik för medicin och hälsa. 2 upplagan. Stockholm: Liber (328 s).
-
Björkdahl, Anna (1999), Psyk-VIPS: att dokumentera psykiatrisk omvårdnad enligt VIPS-modellen. Lund: Studentlitteratur (201 s).
-
Cullberg, Johan, Lundin, Tom (2006), Kris och utveckling. 5 upplagan. Stockholm : Natur och kultur (228 s).
-
Edberg, Anna-Karin & Wijk, Helle (2025), Omvårdnadens grunder- Hälsa och ohälsa. 4 upplagan. Lund: Studentlitteratur (482 s).
-
Ehrenberg, Anna & Wallin, Lars (2025), Omvårdnadens grunder - Ansvar och utveckling. 4 upplagan. Lund: Studentlitteratur (353 s).
-
Eriksson, Tommy & Midlöv, Patrik (2023), Farmakologi och farmakoterapi. Lund: Studentlitteratur (622 s).
-
Fossum, Bjöörn (2019), Kommunikation: samtal och bemötande i vården. 3 upplagan. Lund : Studentlitteratur (432 s).
-
Friberg, Febe & Öhlen, Joakim (2025), Omvårdnadens grunder - Perspektiv och förhållningssätt. 4 upplagan. Lund: Studentlitteratur (446 s).
-
Friberg, Febe, Segesten, Kerstin, Dahlborg, Elisabeth, Östlundh, Linda (2022), Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. 4 upplagan. Studentlitteratur (248 s).
-
Garnow, Tide (2021), Kulturmöten: interkulturell omvårdnad med normkritiska perspektiv. Lund: Studentlitteratur (296 s).
-
Henricson, Maria (2023), Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom omvårdnad. 3 upplagan. Lund: Studentlitteratur (564 s).
-
McCormack, B., McCance, T. (2016), Person-centred practice in nursing and health care : theory and practice. 2 upplagan. Oxford: Wiley Blackwell (286 s).
-
Molin, Jenny & Wiklund G, Lena (2024), Omvårdnad vid psykisk ohälsa: på grundnivå. 4 upplagan. (592 s).
-
Polit, Denise F, Beck, Cheryl Tatano (2020), Nursing Research : generating and assessing evidence for nursing practice. 11 upplagan. Wolters Kluwer Health (814 s).
-
Sandman, Lars & Kjellström, Sofia (2018), Etikboken: Etik för vårdande yrken. 2 upplagan. Lund : Studentlitteratur (485 s).
-
Socialstyrelsen Nationella riktlinjer – Psykisk ohälsa. Socialstyrelsen http://www.socialstyrelsen.se/
-
Sveriges landsting och regioner Vårdhandboken. Stockholms läns landsting http://www.vardhandboken.se/
-
Vetenskapsrådet Etik i forskningen och god forskningssed. http://www.vr.se
Aktuell lagtext och andra relevanta rättskällor ingår som kurslitteratur. Vetenskapliga artiklar tillkommer med cirka 100 sidor.